Diskussion:Malariatherapie

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Letzter Kommentar: vor 1 Jahr von Claude J in Abschnitt Komplette Remission ?
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Experimenteller Einsatz - weitere Weblinks und -zitate[Quelltext bearbeiten]

http://nuremberg.law.harvard.edu/php/pflip.php?caseid=HLSL_NMT01&docnum=69&numpages=9&startpage=1 Seite 3

Some of the patients whom Dr. Schilling used had had tuberculosis before undergoing the experiments. Fever type diseases have adversed effects on tuberculosis.

http://www.mazal.org/archive/nmt/01/NMT01-T281.htm

Rose had known Schilling for many years and succeeded him as Chief of the Department for Tropical Medicine in the Robert Koch Institute.

http://www.mazal.org/archive/nmt/01/NMT01-T298.htm

The strain "Greece" of plasmodium vivax was bred in the department by Miss Lange till 31 December in the 30th continuous passage of man-mosquito-man. The number of infected patients up to that date was 379. The main work concerned the malaria treatment of paralytics and schizophrenics.

http://www.mazal.org/archive/nmt/01/NMT01-T301.htm

Contrary to the opinion formerly advocated by Wagner-Jauregg, he hoped to attain more thorough and permanent success in treatment by infection with mosquitoes as advocated by him (Rose) instead of the formerly customary blood transfusion, because in his opinion endothelia infection was also attained thereby.
He also was particularly interested in the question of finding a benign tropical strain and employing it in treatment, in order to carry out thorough and long fever treatments on cases of paralysis relapse; this is generally unsuccessful when employing the usual tertiana strains in cases of relapse.
He also was especially interested in the possibility of therapeutic influence upon schizophrenia. In the well-known psychiatrist Dr. Sagel, he had a co-worker who advocated the opinion that schizophrenia, apart from its hereditary basis, must be caused by an additional external impairment, and he suspected that these causes lay in infectious diseases, especially rheumatic infections. Working from this assumption, he hoped for success with this disease similar to that with paralysis. This idea was not a new one. Similar experiments were conducted earlier. Rose was especially encouraged in this work by some impressive isolated successes in quite hopeless cases of schizophrenia.

http://www.uni-heidelberg.de/institute/fak5/igm/g47/eck_euta.htm

Between 1944 and 1945 Rose did fever experiments by deliberately infecting patients with the malaria virus including the fatal virus malaria tropica at Pfaffenrode, a sanatorium and nursing home in Thuringia for mentally confused, diseased and weak Polish and Sovjet patients.

http://www.mazal.org/archive/nmt/01/NMT01-T288.htm

handing-over of his Malaria Research Institute in Pfaffenrode to the Americans

-- Thoken 20:20, 4. Jan 2005 (CET)

Titel des Artikels misverständlich[Quelltext bearbeiten]

Der Titel des Artikels "Malariatherapie" ist misverständlich und sollte korrigiert werden, auch wenn er im historischen Kontext korrekt ist. Unter Malariatherapie versteht man heutzutage etwas anderes, nämlich die Therapie zur Behandlung der Malaria und nicht eine Therapie durch Infektion mit Malaria. Besser wäre der Titel "Iatrogene Malaria" oder "Iatrogen induzierte Malaria" also "Ärztlich herbeigeführte Malaria".--MBelzer (Diskussion) 17:00, 7. Mär. 2012 (CET)Beantworten


Defekte Weblinks[Quelltext bearbeiten]

GiftBot (Diskussion) 13:21, 4. Dez. 2015 (CET)Beantworten

Komplette Remission ?[Quelltext bearbeiten]

Bei 80 Prozent konnte eine komplette Remission im Anfangsstudium beobachtet werden, gibts da zu eine Quelle ? Das widerspricht doch eigentlich dem Satz in der Einleitung, es konnte die Wirksamkeit bisher in keiner kontrollierten Studie nachgewiesen werden. Auch anderen Artikeln (wie dem von Jauregg, Malaria und progressive Paralyse) lese ich eine durchaus positive Einschätzung mit Adjektiven wie "erfolgreich" etc. (im Anfangsstadium) Da hätte ich auch mal die Einschätzung der neueren (auch medizinhistorischen) Literatur. Warum sollte sie denn überhaupt erfolgreich sein, durch eine Ähnlichkeit von Syphilis und Malariaerreger ? Einfach nur durch sog. allgemeine "Stimulierung" des Immunsystems ? (und nicht nur dadurch dass man ansonsten aufgegebenen Patienten mehr Aufmerksamkeit schenkt und den Gesundheitszustand danach nicht mehr so genau verfolgt). Dann müsste dass doch in kontrollierten Langzeit-Studien nachweisbar sein.--Claude J (Diskussion) 14:20, 22. Nov. 2022 (CET)Beantworten

Ansatzpunkt scheint die Hitzeempfindlichkeit der Erreger zu sein und auslösung eines künstlichen Fiebers. Dissertation von chatterji über Malariatherapie an der Psychiatrischen Klinik Wiesengrund in Berlin. Geht auf eine Übersicht von karl bonhoeffer und paul jossmann von 1932 ein, die Erfolge in Berlin und auch international auswertet (S. 115ff). Da ist von Besserung in über 40 prozent und "Heilung" bei 23 Prozent die Rede (natürlich keine kontrollierten Studien, aber Vergleichz.B. mit British Medical J. Studie für Paralyse-Patienten 1920 bis 1923 ohne Reiztherapie, Sterblichkeit 62 Prozent). Nur Malaria (ab 1925 praktisch durchgehend therapeutisch angewandt), für andere Fieber-Erreger keine ausreichenden Daten.--Claude J (Diskussion) 07:47, 23. Nov. 2022 (CET)Beantworten